SZLAK ZWINIĘTYCH TORÓW USTKA- ROWY

SZLAK ZWINIĘTYCH TORÓW USTKA- ROWY
Trasa rowerowa ciągnie się po terenie unikatowych walorów przyrodniczych w strefie chronionego krajobrazu. Długość trasy obejmuje 20,7 km po drogach gruntowych.Trasa ma swój początek w kończy w Rowach. (Możliwość kontynuacji trasy rowerowym Szlakiem Kolejowym).

Odcinki trasy:
-Przewłoka Osiedle – Zapadłe (2,9 km)
-Zapadłe – Wytowno (4 km)
-Wytowno – Machowinko (2,8km)
-Machowinko – Główna Stacja Rowerowa (4 km)
-Objejskie Łąki (4,7 km)
-Objejskie Łąki – Rowy (3,2 km)
-Powrót przez Dębinę, Poddąbie i Orzechowo lub wzdłuż Morza Bałtyckiego „Czerwonym szlakiem pieszym nadmorskim”)

Wyjazd ul. Grunwaldzką w stronę Rowów. Przy kościele NMP Gwiazdy Morza i pomniku (kamień pamiątkowy) Armii Krajowej i Polski Walczącej skręcamy w lewo w ulicę Armii Krajowej, od której szlak jest oznakowany (znak pionowy z napisami Rowy 21 km, Zapadłe 3 km).
Przejeżdżamy rondo jadąc prosto, mijamy domki jednorodzinne i pensjonaty. Na kolejnym skrzyżowaniu jedziemy prosto wjeżdżając na dawny nasyp kolejowy – droga gruntowa – piaskowa. Prowadzi on głównie nasypami poniemieckich, zdemontowanych przez Sowietów w 1945 roku linii kolejowych, stanowiący obecnie odcinek przyszłej Hanzeatyckiej Trasy Rowerowej. Są dwie możliwości. Trasa 16-kilometrowa dla mniej zaawansowanych oraz ponad 60-kilometrowa (wydłużona o odcinki “zwiniętych torów” u podnóża najwyższej w nadmorskich okolicach góry Rowokół i pętlę wokół jeziora Gardno na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego) dla wytrenowanych cyklistów.
Pomimo odległości trasa jest bardzo łatwa z powodu tego iż dawne niemieckie nasypy kolejowe są równe, bardzo szybko się po nich jedzie, praktycznie nie ma dużych różnic wysokości i wzniesień – tak jak w XIX i na początku XX wieku budowniczy drogi kolejowej musiał zaprojektować drogę tak, aby pociąg nie jechał pod górę – przejeżdżając po trasie warto zwrócić uwagę na wysokość nasypu (wysoki nasyp na odcinku Machowinko – Bałamątek).

Ciekawostka ! Zdarza się jeszcze, że na trasie nasypu Szlaku Zwiniętych Torów można znaleźć stare, zardzewiałe, długie śruby od dawnych drewnianych podkładów kolejowych.
Trasa na odcinku Objejskie Łąki – Rowy i na odcinku wokół jeziora Gardno po południowej stronie odbywa się po tzw. płytach jumbo na wałach – odcinek można pokonać w krótkim czasie (rowerzyści na rowerach nie posiadające przedniej amortyzacji mogą odczuć drogę w nadgarstkach i ramionach). Odcinek ten jest wyjątkowo urokliwy z powodu bliskości j. Gardno, szuwarów, cichych łąk. W niewielkiej odległości od Rowów znajduje się jedna z dwóch wież widokowych – druga znajduje się po drugiej stronie jeziora blisko miejscowości Gardna Wielka (wieża drewniana ma kolor zielony). Wieża usytuowana jest niedaleko jeziora na wałach.

Tereny trasy wokół jeziora Gardno znajdują się w obrębie Słowińskiego Parku Narodowego dlatego też turysta- rowerzysta powinien przestrzegać zasad znajdujących się na tablicach informacyjnych parku, między innymi w bliskiej odległości od jeziora, gdzie znajduje się rezerwat ptaków nie wolno śmiecić, krzyczeć, zbaczać z wyznaczonych tras.
W miejscowości Dębina zaraz przy resztkach płotu dawnej bazy wojskowej znajduje najwyższy punkt klifu – punkt widokowy, na którego szczycie można spotkać czasem startujących paralotniarzy, ale tylko wtedy kiedy pogoda jest wietrzna ! Jeszcze kilka lat temu kiedy istniała tu wyżej wspomniana baza wojskowa – radarowa. Czerwony szlak pieszy nadmorski do niedawna przebiegał odcinkiem trasy rowerowej poniżej klifów w Dębinie omijając teren bazy wojskowej (trasa rowerowa powrotna Dębina – Poddąbie – Rowy) lecz obecnie można przejść/ przejechać górą klifu.
Archive