Cofnij

Do stacji Gabel- Słupsk- Ryczewo- Karżcino- Gąbino- Osieki- 18km.

Szlak rowerowy biegnący dawną trasą przedwojennej linii kolejowej prowadzącej ze Słupska w stronę Osiek.

Nazwa szlaku "Do Stacji Gabel" pochodzi od stacyjki rozrządowej, która znajdowała się w szczerym polu, nie istniały tam żadne większe zabudowania kolejowe. Znajdowały się tam tylko torowiska, bocznice i wieża ciśnień do obsługi parowozów a także wydzielone miejsce do załadunku towarów.

Aby upamiętnić tą stacyjkę (w języku niemieckim słowo gabel oznacza widły) nazwano tak szlak rowerowy. Przez tą stację przed rokiem 1945 przejeżdżało kilka pociągów dziennie, osobowych i towarowych. Po zniszczeniu linii kolejowej i rozebraniu szyn przez Sowietów, stacyjka uległa prawie całkowitemu zapomnieniu. Jedynymi elementami po jej istnieniu jest wieża ciśnień ukryta pomiędzy drzewami i resztki krawężników kamiennych. Szlak rowerowy widnieje na trasie i na mapach turystycznych Ziemi Słupskiej w kolorze zielonym.

Trasa:

Słupsk - (Początek trasy) Istnieją różne warianty wjazdu na szlak "Do stacji Gabel" ze Słupska. My wybraliśmy rzadziej używany przez rowerzystów, ale jakże związany z dawnymi słupskimi liniami kolejowymi wariant. Wyjeżdżamy ze Słupska ul. Bałtycką w stronę Ustki. Za wiaduktem kolejowym oddzielającym ul. Bałtycką od ul. Portowej skręcamy w prawo w ul. Karola Borchardta. Przejeżdżając nie więcej niż 20 m przy budynku garażu, wdrapujemy się po prawej stronie, wydeptaną ścieżką piaskowo - kamienistą na nasyp kolejowy. Kiedy wdrapiemy się na górę, jedziemy w lewo wąską ścieżką a następnie prosto. Ścieżka biegnie po nasypie kolejowym na którym jest miejsce na dwie linie kolejowe. Z prawej strony biegnie czynna linia kolejowa ze Słupska do Gdańska. Jedziemy częścią nasypu, którym przed II Wojną Światową jeździły pociągi w stronę stacyjki kolejowej Gabel niedaleko wsi Dominek, gdzie rozwidlała się w dwóch kierunkach jedna w stronę Smołdzina i druga w stronę Główczyc, Dargolezy, Cecenowa. Przejeżdżamy przez stary most kolejowy na rzece Słupi. Obecna czynna trasa kolejowa zaczyna się wznosić i za kilometr linia ta będzie znajdować się o kilka poziomów wyżej niż nasza trasa.

Przejeżdżając po starym moście kolejowym radzimy uważać, gdyż zostały ukradzione (prawdopodobnie na złom) barierki ochronne, dlatego jeśli będą Państwo jechać z małymi dziećmi to proszę zachować szczególną ostrożność akurat na tym odcinku. W dole na brzegu rzeki znajduje się dzika plaża, gdzie niektórzy Słupszczanie lubują się w kąpieli rzecznej. Po przejechaniu mostu kierujemy się prosto cały czas naszym przedwojennym nasypem kolejowym aż dojedziemy do skrzyżowania z drogą i zobaczymy ostatnie zabudowania osiedla Ryczewo i wiadukt/tunel na drodze prowadzącej do Słupska do ul. Sportowej. Przejeżdżamy skrzyżowanie jadąc prosto. Wjeżdżamy na odcinek drogi żużlowej przechodzącej w leśną, (cały czas jedziemy dawnym nasypem kolejowym). Z lewej strony mijamy mokradła i łąki pod słupskie a także 2 stawy hodowlane - odcinek lekko piaszczysty. Przejeżdżamy przez obszary leśne. Z prawej strony pojawią się ostatnie zabudowania Siemianic i dojedziemy do miejscowości Swochowo - także będziemy mieć tą miejscowość po naszej prawej stronie.

Swochowo - (4 km trasy) W miejscowości znajduje się stary dworek, obecnie zamieszkany.

Dojeżdżamy do skrzyżowania, oznakowane znakiem pionowym szlaków rowerowych, nasz zielony szlak spotyka się z czarnym szlakiem oznaczającym tzw. Szlak "Pierścień Gryfitów". Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo na skos i kierujemy się drogą leśną naszym nasypem kolejowym dalej, (droga w prawo zaprowadzi nas do wsi i drogi wojewódzkiej nr 213). Jadąc przez las a następnie przez pola - krótki odcinek naszej trasy zawarty jest także w czarnym szlaku "Pierścienia Gryfitów" - jednak po niedługim czasie szlaki się rozdzielają a my kontynuujemy naszą wyprawę znowu tylko oznakowaniem zielonym.

Dojeżdżamy do rozwidlenia dróg przy polu i kierujemy się starą drogą w prawo, krótki odcinek brukowany doprowadzi nas do Karżcina.

Karżcino - (8,5 km trasy) Dojeżdżamy do skrzyżowania z szosą asfaltową (w prawo dojedziemy do Lubuczewa), gdzie skręcamy w lewo do wsi. Mijamy po prawej stronie zabytkowe zabudowania gospodarstwa z czerwonej cegły i pałacyk, dojeżdżając prawie do końca miejscowości mijamy z lewej strony przystanek autobusowy i skręcamy w prawo drogę żużlową przechodzącą w gruntową piaskową przy znaku pionowym szlaków rowerowych (znak posiada także metalową mapkę szlaku).

Cały czas jedziemy prosto kierując się znakami zielonymi umieszczonymi przeważnie na drzewach, zaraz za wsią z prawej strony mijamy pastwisko chronione elektrycznym pastuchem, jedziemy drogą polną odcinkiem wysadzanym po obu stronach starymi wierzbami (bardzo urokliwe miejsce, odcinek zniszczony przez maszyny rolnicze - urozmaicenie trasy, wertepy, koleiny). Po prawej stronie ukazują nam się zabudowania - dojeżdżamy do Kępna.

Kępno - (ok. 10,5 km trasy) Po prawej i lewej stronie zabudowania gospodarstw rolno - hodowlanych, pojawia się krótki odcinek drogi utwardzonej pokruszonymi kamieniami, żwirem. Na niewielkim skrzyżowaniu skręcamy w lewo. We wsi zabytkowy drzewostan, pomniki przyrody. Ok. 800 m od wsi znajdują się głazy z napisem: 18 November 1915 - jak twierdzi I. Wojtkiewicz, jest to upamiętnienie katastrofy sterowca (z bazy sterowców w Jezierzycach), w której zginęła cała załoga, który uległ zniszczeniu właśnie w tym miejscu. Jedziemy dalej przez odcinkiem leśnym i docieramy do prawie niewidocznych pozostałości po stacyjce rozrządowej Gabel. Warto zatrzymać się tam na chwilę i poszukać pozostałości po stacji. (Stacja Gabel 12,7 km trasy).

Od Stacji Gabel po ok. 1,5 km jazdy dojeżdżamy do pierwszych zabudowań wsi Dominek.

Dominek - (ok. 14,2 km trasy) Zjeżdżamy lekko z nasypu kolejowego przejeżdżając przez centrum wsi. Po lewej stronie zabudowania przedwojennego gospodarstwa rolnego, później PGR. Obecnie spory teren gospodarstwa jest przebudowywany i remontowany przez prywatnego właściciela. Po prawej stronie stare zabytkowe domki jednorodzinne. Za wsią wjeżdżamy na drogę asfaltową, która poprowadzi nas w dół (lekki zjazd) drogą przez las a później wysadzaną po obu stronach drzewami, pomiędzy polami do skrzyżowania w miejscowości Gąbino.

Gąbino - (15,7 km trasy) Na skrzyżowaniu znajduje się znak pionowy informacji o kierunkach szlaku rowerowego i mapką. Jedziemy prosto do wsi. (drogą w prawo można dojechać do Smołdzina, w lewo do Słupska a prosto do Rowów, Poddąbia, Ustki, Darłowa. Po przejechaniu niewielkiego odcinka, kierując się znakami skręcamy w prawo w drogę ułożoną z kostki polbrukowej. Mijamy zabudowania, z prawej strony zabytkowy kościół wybudowany w latach 1913 - 1914 (z czerwonej cegły, neogotycki, jednonawowy z wieżą). Przy kościele skręcamy w lewo w drogę asfaltową. Z lewej strony pojawia się zagajnik z parkiem posiadającym zabytkowy drzewostan. W centrum parku znajduje się zabytkowy dworek przedwojennej zamożnej niemieckiej rodziny von Bamdamer. Jedziemy asfaltówką wysadzaną po obu stronach starym drzewami, po bokach widzimy pola. Dojeżdżamy do kolejnych zabudowań wsi Osieki Słupskie.

Osieki Słupskie - (ok. 17 km trasy) Bardzo malutka miejscowość zaledwie klika zabudowań po obu stronach drogi. Po prawej stronie w głębi możemy dojrzeć bardzo stare, grube, lecz martwe drzewo, w górnej części bardzo zniszczony pień jakby uderzył w niego piorun. Wieś jest tak urokliwa i ma się wrażenie jakbyśmy cofnęli się 100 - 200 lat wstecz. Droga zaraz za wsią przechodzi z asfaltowej w szutrową i za niecały kilometr dojeżdżamy do skrzyżowania ze szlakiem niebieskim "Kolejowym" (Bałamątek - Objazda - Osieki Słupskie - Gardna Wielka - Smołdzino). Tu właśnie kończy się szlak rowerowy "Do stacji Gabel".

Trasa powrotna lub kontynuacja podróży:

1. Powrót szlakiem "Kolejowym" niebieskim, skręcając na skrzyżowaniu w lewo do Objazdy, wjeżdżając na Szlak Zwiniętych Torów do Ustki a następnie do Słupska szlakiem USB (skrót od szlaku Ustka - Słupsk - Bytów) przez Wodnicę - Charnowo - Gałęzinowo - Strzelinko - Strzelino - Słupsk.

2. Kontynuacja podróży szlakiem "Kolejowym" w prawo do Gardny Wielkiej - Smołdzina.

3. Kontynuacja i powrót - w miejscu skrzyżowania jedziemy prosto aż dojeżdżamy zabudowań i kolejnego skrzyżowania już na terenie Słowińskiego Parku Narodowego. Znajduje się tam drewniany drogowskaz z logiem Parku. W prawo jakby na skos droga doprowadzi nas do Gardny Wielkiej, ale my skręcamy w lewo na drogę wyłożoną płytami jumbo biegnącą za zachód po południowej stronie jeziora Gardno w stronę Rowów. Przejeżdżamy przez drewniany most na rzece jadąc po łąkach i mokradłach Objejskich Łąk. Dojeżdżamy do skrzyżowania: w prawo można dojechać do Rowów, lecz my skręcimy w lewo i po płytach jumbo cały czas jadąc prosto, po dwóch stronach mając łąki (jeśli ma się "szczęście" można zobaczyć dzika). Dojeżdżamy do zabudowań starego PGR - u. Tu na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i wjeżdżamy na "Szlak Zwiniętych Torów" podążając w stronę Ustki.

Źródło: opracowania własne; "Z rodziną na dwóch kółkach - Szlaki rowerowe powiatu słupskiego". J. i A. Orłowscy, Słupsk 2012.

Opracowanie tekstu: Paweł Kisiel.

Lokalna Organizacja Turystyczna Ustka i Ziemia Słupska
ul. Marynarki Polskiej 71, 76-270 Ustka

tel/fax: (59) 814 71 70

e-mail: biuro@lot.ustka.pl

Numer Konta:
78 9315 0004 0000 0068 2000 0010

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.”
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Strona internetowa opracowana przez Lokalną Organizację Turystyczną „Ustka” i Ziemia Słupska
Strona współfinansowana z środków Gminy Miasto Ustka